tisdag 22 januari 2013

Framsteg i både fokus och styrka!

Min frånvaro från bloggen beror på en fjällresa som försvårade det hela avsevärt.
Jag också kommit fram till det faktum att det är mer värt att skriva på denna plattform när jag faktiskt känner att jag har något vettigt att säga.
Med det sagt tar jag mig an dagens tema:
Fokus och styrka
När man ska strukturera och planera sin träning finns det en mängd saker att tänka på och en mängd frågor att svara på. Följande är mitt sätt att arbeta på och det fungerar för mig, du gör som du vill.
1) Vad vill jag uppnå?
2) Hur ska jag uppnå det?

1) Svaret på denna fråga måste komma från dig och den måste vara ärlig. Är du bara på gymmet för att bygga ett riktig nice sexpack så hymla inte med det för tusan. Är ditt mål att bli smidig, stark eller bara allmänt biffig så kör ditt race.
När du väl vet vad du vill uppnå med din träning kan vi gå vidare.

2) För att svara på fråga 2 måste du alltså veta svaret på fråga 1. Varför? Ordet "träning" är ett så otroligt brett begrepp att du måste fokusera på en eller ett fåtal saker åt gången.
Mitt mål sen några veckor tillbaka är att fokusera på styrka och då pressar i första hand. Då får helt enkelt konditionsträning och annat stå åt sidan för stunden.
Nu är det alltså dags att börja planera ditt upplägg. Jag kör oavkortat på modellen: Planering, praktisering, utvärdering och korrigering.
Du kan alltså lägga upp en plan, testa den, granska den och sedan korrigera det som blev fel eller mindre bra. Det här är ett kretslopp och det slutar aldrig.
Kunskap om HUR ditt upplägg ska se ut måste man skaffa sig. Du blir aldrig fullärd så släpp allt vad stolthet heter och sug in all info du kan få dig till livs. Internet, böcker, tidningar och framförallt andra människor är det källor jag varmt rekommenderar. Till dessa tillkommer självklart också "Trial and Eror" alltså att prova sig fram.
Låt saker ta lite tid, ge inte upp för tusan. Det har tagit mig evigheter att jobba fram det upplägg jag använder nu och det är garanterat inte perfekt.

När du sedan har en plan måste du bestämma dig. Bestämma dig för att varje gång du öppnar dörren till gymmet eller snör på dig löparskorna ska du vara så fokuserad som du bara kan bli. Du ska veta exakt vad du vill uppnå och sedan gå in och bara kötta.


Ja det är alltså styrka som står på schemat nu. För mig innebär detta att jag nästa enbart använder mig av basövningar. Olika bänkpressar, hantelpressar, stångdrag av olika slag osv, osv.
Repetitionerna böljar i tvåveckorsintervaller enligt 5r, 10r, 5r, 12r, 5r, 8r, 4r, 10r.
Jag är nu inne på vecka 5 alltså är det 5r som gäller. De tunga veckorna kör jag med lång excentrisk fas och explosiv men kontrollerad sammandragning. De lätta veckorna blir dynamiska med ett jämt och plågsamt tempo.
Om det finns frågetecken kring begreppen svarar jag mer än gärna på frågor kring dessa.

Detta är en mycket intressant och inte minst motiverande artikel jag läste igår, LÄS!!
http://articles.elitefts.com/training-articles/my-westside-barbell-experiance/


Gårdagens spänstpass bestående av boxhopp och diverse viktade utfall och hopp. Detta är en bit jag sannerligen måste jobba på, så Game on.

Nu ska jag låta sömnen hela min misshandlade kropp och tagga för en ny träningsdag i morgon.
BFT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar